Buikspieren-rug-balans

Buikspieren hebben een speciale status gekregen binnen onze maatschappij. Zo schijnt het hebben of trainen van een “six-pack” iets ultiems te zijn. U heeft ze wel eens gezien, die 6 blokjes op de buik. Los van of je dit nu mooi of niet vindt, vind ik het raar dat je 1 specifieke spier in je lichaam een sterrenstatus geeft.

Bij Pilates train je ook veel je buikspieren, deze zijn namelijk onderdeel van je powerhouse. Bij pilates train je niet zozeer je “sixpack” oftewel je rechte buikspieren maar je meer dieper gelegen dwarse buikspieren. Samen met de schuine buikspieren zijn dit dan al je buikspieren die je kunt trainen.

Het is prettig en mooi om een platte buik te hebben maar nog veel interessanter is het om geen rugklachten te hebben. De functie van je buikspieren is niet meer en ook niet minder dan je bovenlijf te kunnen laten bewegen ten opzichte van je onderlijf zonder dat je rugwervels al die bewegingen moeten opvangen.

Nu zou je kunnen denken dat je als een bezetene je buikspieren moet gaan trainen om rugklachten te kunnen oplossen of voor te kunnen zijn en om die platte buik in je bezit te krijgen. Toch is dat ook weer niet aan te bevelen.

Het antwoord ligt hem in “balans”. Je hebt je spieren om te kunnen bewegen. Ontwikkelde spieren worden dikker en daarmee minder beweeglijk. Onder- of niet ontwikkelde spieren zijn slap en geven te weinig ondersteuning waardoor gewrichten en wervels het weer zwaar krijgen met alle ellende die daar weer uit voort kan komen.

Zorg dat je sterker maakt wat slap is en je werkt aan souplesse.

Te sterk ontwikkelde buikspieren maken ook dat je rug het voor zijn kiezen krijgt. Het antwoord ligt “in het midden” , de balans. Zorg voor balans tussen voor- en achterkant en vergeet de zijkanten niet.

©marianne van den heuvel

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Reacties zijn uitgeschakeld.