Corrigeren

Corrigeren is een onderdeel van lesgeven en dus ook Pilatesles geven. Je kunt op je matje languit liggen en er volledig van overtuigd zijn dat je recht ligt. Vaak is dat ook zo maar soms ook niet. Als ik dan zie dat jouw hoofd schuin ligt dan weet ik dat jij dit als “recht liggen” voelt. Op het moment dat ik je hoofd dan recht leg kan dat een verbaasd gezicht opleveren. “Hè, is dit recht”, “lag mijn hoofd dan zo schuin”, zijn reacties die ik dan hoor.

Nu is dit een eenvoudige correctie die met plezier wordt aanvaard. Maar hoe zit het met correcties die gaan over iets wat binnen een oefening niet helemaal lekker loopt of zelfs niet goed verloopt.

Je wilt het zo goed mogelijk doen en dat geldt voor iedereen die in een groep ligt. De meeste dingen die niet of niet lekker lopen,  zijn tijdelijk. Door elke week de training te volgen bouw je de kracht op om dit zelf op te lossen. Een correctie is dan maar een bijsturing. Als het echter gaat om een correctie over een probleempje in jouw lichaam, hoe leuk vind je de bijsturing dan nog? Vaak is zo’n probleempje een kwestie van de jarenlang opgebouwde houding en daarmee ook niet iets wat snel is opgelost.

Je bent onderdeel van een groep, je krijgt keer op keer dezelfde of ongeveer dezelfde opmerking, je doet je best maar het is gewoon niet zo snel opgelost terwijl je ongelooflijk je best doet. Hoe ga jij hier mee om? Hoe wenselijk is een correctie dan nog in zo’n situatie? Hoever zou jij willen gaan, in groepsverband, om jouw probleempje op te lossen  en de correctie niet meer te hoeven horen.

Als Pilatestrainer zie ik hoe mensen reageren in een groep.  Ik zie aan mensen dat ze het vaak niet leuk vinden als hun minder favoriete oefening er aan komt. Ik kies er dan voor om de oefening ook eens lekker ongecompliceerd zonder extra aandacht voorbij te laten gaan. Het moet ook leuk blijven en ontspanning kan op zo’n moment juist dat kleine zetje geven wat stimuleert. Pilates werkt echt positief voor je als alle kanten van je lichaam gelijk op kunnen gaan. Dat kan beteken dat een gedeelte juist extra aandacht nodig heeft om losser te worden terwijl een ander gedeelte eigenlijk te sterk is en hier op verder wilt bouwen. Die ene correctie, misschien op een heel andere manier verwoord, kan juist jouw kwartje laten vallen waardoor je ineens de juiste aansluiting in je lichaam voelt. Niet alleen jij maar ook je lichaam snapt dan waar het ineens om gaat in die specifieke oefening en ineens schiet je vooruit. Zo kan het zijn dat je minst favoriete oefening ineens en lieveling wordt. Het heeft correctie nodig en jouw openheid van geest en lichaam.
Wat is jouw minst favoriete oefening? Laat me het weten, misschien weet ik bij jou een kwartje te laten vallen. In het reactieveld hieronder kun je je reactie achterlaten.
©

Tagged , , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

5 Responses to Corrigeren

  1. Nicolien zegt:

    Hoi Marianne,
    De correcties vind ik geen probleem, de uitleg hierboven vind ik wel fijn .Na afloop gisteravond voelde ik me een beetje dom.
    Had al wel gedacht, jammer dan , ik doe me best.
    Maar na je uitleg begrijp ik dat je aangeleerde foutieve houdingen niet zomaar kwijt bent.. Dus correcties prima.
    Groeten Nicolien.

    • marianne zegt:

      Hoi Nicolien,

      Bedankt voor je reactie. Het is altijd een wisselwerking tussen trainer en beoefenaar. Hoeveel “aandacht” kan iemand verwerken? Je dom voelen is niet de bedoeling en hoeft ook echt niet. Doordat er geen spiegels zijn, je jezelf niet kunt zien, zijn mijn ogen juist voor jou bedoeld. Ik weet dat je je best doet en dat is ook goed te zien. Corrigeren is dus groeien. Je leert zo ook voelen, in plaats van zien, hoe de juiste houding of handeling voelt. Dat is waar het om gaat.
      Groeten Marianne

  2. Nicolien zegt:

    Het rollen en recht liggen vind ik lastig.
    Nicolien.

  3. Monique zegt:

    Geen idee wat ik van Pilates moest verwachten. Dacht dat doe ik wel even. Niet dus. Viel best tegen. Na 2 maanden denk ik: dit is goed voor iedereen.
    Corrigeren is voor je eigen bestwil en word door Marianne op een vriendelijke en rustige manier gebracht

    • marianne zegt:

      Beste Monique, je bent zeker niet de enige die denkt dat Pilates “gemakkelijk” is. Voor iedereen zitten er oefeningen tussen die met gemak verlopen. Afhankelijk van je eigen lichaam met zijn “dingetjes” zijn er ook oefeningen die zeker niet gemakkelijk aanvoelen. Pilates vraagt je volle aandacht om er ook baat bij te kunnen hebben. Fijn dat je het nu als goed ervaart en mijn correcties je niet afleiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *