Energie

Energie is dat spul wat je niet kunt zien maar wat er bijvoorbeeld voor zorgt dat wanneer je de schakelaar van je lamp omzet, het licht gaat branden. Energie kan je rekening ook enorm doen oplopen als je er veel van gebruikt. Energie is er of wordt opgewekt, getransporteerd, gebruikt en betaald.
Voor de apparaten en voorzieningen om ons heen is dit verhaal volkomen duidelijk. Het geeft veel gemak en heeft een prijs. Hoe zit dat met energie en ons lichaam?

Met ons lichaam is het precies hetzelfde maar misschien wat vager. Een aantal dingen zijn heel duidelijk. Iedereen weet hoe energie voelt, hoe het is om in sommige gevallen over te lopen van energie. De andere kant kennen we ook, energieloos of futloos zijn. Of nog erger, ziek zijn!

Er is iets speciaals aan de hand met energie. Mensen die energie te over hebben, aan wie je dit zelfs kunt zien, die zijn niet of nauwelijks ziek. Even tussen haakjes, gedreven zijn door energie is iets anders dan gedreven zijn door stress. Ook dit verschil is duidelijke te zien.

Om je weerstand hoog te houden, moet je dus iets doen met die energie. Je kunt van alles hiervoor doen. Zo kun je op tijd naar bed gaan en gezond eten om hier energie uit te halen. Ook bewegen is uitstekend om energie in te stoppen en op een andere manier weer energie uit te krijgen.

Een heel goede manier om je energie te regelen is te kiezen voor een body en mindtraining van bewegen. Waarom is dit zo goed dan? Een body en mindtraining brengt direct je stressniveau omlaag en lichamelijke blokkades worden opgeruimd. Hierdoor kan de energie weer gaan stromen. Energie in je hoofd en in je lichaam.

Pilates is zo’n body en mindtraining en dat voel je. Een body en mindtraining bestaat eruit dat je moet voelen wat er in je lichaam gebeurd, dat heeft de training ook nodig. Om een voorbeeld te geven. Je kunt hardlopen heerlijk vinden en dat kan je hoofd ook behoorlijk leeg maken maar tijdens het hardlopen kun je over van alles nadenken. Je hoeft niet gericht te denken hoe je aan het hardlopen bent, je voert natuurlijk wel controle uit over hoe je loopt maar je kunt je gedachten rustig hun gangetje laten gaan. Dat is dus geen body en mindtraining. Dat zou je er wel van kunnen maken maar dat vraagt dan heel veel concentratie omdat hardlopen best wel snel gaat. Hoe langzamer de beweging is die je maakt, hoe makkelijker het is om deze beweging te volgen met je gedachten. Tevens maakt dit je training spiermatig zwaar want langzaam bewegen vraagt veel meer kracht.

Heb jij ervaring met een body en mindtraining? Wat vind je hiervan en wat doet het met jouw energie?

Ik ben benieuwd naar je reactie, je kunt hem hieronder voor me achter laten. Ik zal je hierna mijn reactie graag geven.
©mvdh

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *