Fietsen, pilates en kracht

fietsen met tegenwindFietsen heeft alles in zich wat pilates verbindt met kracht.

Al een tijdje loop ik rond met de gedachte om hier eens wat over te schrijven. En het schiet me pas weer te binnen als ik op de fiets zit natuurlijk!

Je zit op je bekken/zitbotten en met je handen heb je het stuur vast. Alles wat er tussen zit, je schouders, je ribben, je buik en je rug, is…..Pilates!

Ik betrap mezelf er elke keer weer op. Bij het wegrijden gaat het goed, ik zit rechtop. Maar zodra ik enigszins ben begonnen aan de lange afstand, dan verzakt mijn houding. Zeker als er nog een windje tegen me aanblaast van enige omvang. Ik merk dan dat ik vanuit mijn schouders aan dat stuur begin te trekken en verwacht dat ergens de kracht vandaan zal komen zodat ik vooruit kom. Het volgende is dat mijn lichaam direct aan de bel trekt met: “ho, ho, dat is toch niet de bedoeling!”

En daar gaat’ ie dan.
Ik ga rechtop zitten (heb niet voor niets toen een fiets gekocht waarbij dit kan), laat mijn schouders zakken, trek mijn buikspieren aan en haal daar de kracht vandaan om verder te trappen. Ik zal je zeggen, dat vergt behoorlijk wat van je buikspieren dus voordat ik het weet heb ik mijn buikspieren alweer los gelaten en hup, begint het hele verhaal weer van voren af aan.

Het grappige is dat het laten zakken van je schouders al zo enorm lekker voelt als je op de fiets zit! Ik verbaas me wel eens over hoe mensen op hun fiets zitten. Jeugd moet je hierbij maar even uitschakelen want wat die doen, dat noem ik geen fietsen meer.  Ze hebben vaak nog net genoeg snelheid dat ze niet omvallen. Dit geldt niet voor iedereen, maar er zijn er bij…
Nee, die mensen die van A naar B gaan en dat doen op hun fiets. Bij sommigen ziet het lichaam eruit als een zeil wat alle wind opvangt. Oren tussen de schouders, onderrug helemaal rond naar achteren, trekken aan het stuur en stampen op de trappers. Dit is wel de ergste vorm die ik heb gezien.
Stel je voor dat deze persoon begint met zijn rug eens recht te zetten en zijn schouders te laten hangen. Wow, dat lucht op en of je nou wilt of niet, je zit direct in je buikspieren. Dus een cardio- en buikspier training in 1, en wat er aan overige (been)spieren ook nog mee doet.

Er zit natuurlijk een klein addertje onder het gras. Bij heel veel fietsen zit je namelijk niet rechtop maar met je bovenlichaam wat naar voren om het stuur vast te kunnen pakken. Dit nodigt extra uit om je schouders op te trekken en lekker in je onderrug te hangen.

Het addertje heeft ook wel weer een mooie kant, want bij die iets naar voren hellende houding, kun je nog steeds je rug recht trekken. Bij deze houding zit je iets sneller in je buikspieren. Het is niet voor niets dat wielrenners zo plat mogelijk willen zitten. Niet alleen om zo weinig mogelijk wind te vangen maar zeker ook om optimaal gebruik te maken van de buikspieren want daar zit je grootste kracht (denk ook even aan vechtsporten).

Dus, zin in een gratis training? Zet je rug recht als je fiets, laat je schouders lekker hangen en haal de kracht uit je aangespannen buikspieren. Je rug en schouders zijn je dankbaar.

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *