Je voeten oftewel je zitbotten

Zitbotten vertolken eenzelfde functie ten opzichte van je houding als staan op je voeten. Heb je je dat al eens gerealiseerd?
Het is het verschil tussen fietsen en lopen. Grofweg dan natuurlijk want er zijn best nog wel de nodige nuances aan te brengen.
Als je staat doe je dat op je voeten, je kunt niet anders. Hier begint dan ook de opbouw van je houding. De stand van je voeten bepaalt heel veel voor de houding van je bekken en je rug. Zet je je voeten met de voorvoet iets meer naar buiten dan heeft dit consequenties voor je onderrug. Zet je ze juist iets meer naar binnen, wat een heel raar gevoel voor je benen is, dan opent dit juist meer je onderrug. Nu zitten er boven je voeten nog 3 gewrichten liefst die ook weer meedoen in je totale houding. Als je het zo bekijkt dan is het best een klus dat staan, en nog goed van ons dat we dat zomaar doen zonder er veel bij na te denken. Het opmerkelijke is dat we pas over onze houding gaan nadenken als we onze rug voelen. Hee, daar heb je hem weer, de rug.

Als we het wat simpeler houden en even die 3 gewrichten (enkel, knie, heup)tussen de voeten en het bekken uitschakelen door te gaan zitten dan zitten we bovenop onze zitbotten.

Rondom die zitbotten hebben we onze stootkussentjes opgebouwd, de één meer dan de ander maar onherroepelijk bevinden zich onder die kussentjes de zitbotten. Zitbotten zijn niet meer dan de onderkant van je bekken. Vooral bij fietsen voel je ze goed omdat je er bovenop zit en je bil meer aan de zijkant van het zadel is. En ja daar gaat ‘ie dan weer, het opbouwen van de wervels in je rug. Voor zitten geldt aan de andere kant weer hetzelfde dat we pas aan onze rug en houding gaan denken op het moment dat we te lang in een niet ondersteunde houding hebben gezeten. Je kent het wel, lekker onderuit zakken, buik volledig los en hangen in je onderrug. Vroeg of laat gaat de alarmbel af, je voelt je onderrug en de natuurlijke tegenhouding die je maakt is het strekken van je rug. Niet moeilijk en je doet het van nature.

Omdat je bij zitten je benen hebt uitgeschakeld voor je houding kun je je ook wat meer concentreren op je rug. Als je nu zit, breng je aandacht dan eens naar je zitbotten. Zit je met je gewicht gelijk verdeeld over je zitbotten? Hoe is je rug op dit moment? Zit je rechtop of misschien meer onderuit gezakt? Maak je houding eens bewust en voel eens wat er met je buikspieren gebeurd maar begin bij de basis. Je rug zal je dankbaar zijn.
©

Tagged , , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Reacties zijn uitgeschakeld.