Niet voor mietjes

Een groot misverstand is dat Pilates alleen door vrouwen wordt beoefend en dat het zoiets is als ‘ochtendgymnastiek’. Nu wil ik niemand te kort doen en gun iedereen zijn manier van bewegen dus lees even verder.

Die beste meneer Pilates had het niet zo getroffen met de gesteldheid van zijn lichaam maar hij liet het daar niet bij zitten. Zonder u te vermoeien met wat hij allemaal heeft gedaan voordat hij ons zijn bewegingsmethode aanbood, kan ik u zeggen dat hij vooral bezig was met mannendingen. En niet zomaar wat mannendingen, nee, boxen. Ziet u het plaatje voor u? Boxers en Pilates?

In mijn lessen heb ik alleen maar dames die zich willen trainen op de Pilatesmanier. Soms maakt een dame wel eens de opmerking dat haar man zich wat denigrerend uitlaat over wat zij aan het doen is en dat dat niets voorstelt. Ik moet ook eerlijk toegeven dat bij sommige oefeningen het lijkt alsof je echt helemaal niets aan het doen bent.

Stelt u zich als voorbeeld het volgende eens voor.

U ligt met uw buik op de grond met uw handen onder uw hoofd. Easy en niets aan de hand. De oefening gaat erom dat u omhoog komt met uw handen tegen uw voorhoofd en….u dit vanuit uw buikspieren doet en niet vanuit uw nek. Uw benen blijven hierbij ontspannen op de grond liggen.

Makkelijk, zou je nog steeds kunnen denken. En, zo moeilijk is het ook niet maar de narigheid zit hem erin dat je, als je er niet over nadenkt, het vanuit je nek doet. Alle Pilatesoefeningen zijn juist bedacht om je nek en onderrug, en alle andere vervelende pijnplekken, te ontlasten. Om dat voor elkaar te krijgen heb je je buikspieren nodig. Dat is goed te leren en ook heel goed te voelen of je het goed doet maar dat vraagt je volledige concentratie.

Concentratie zie je niet aan de buitenkant maar ik kan u vertellen dat de dames die onder anderen deze oefening doen, en daarmee hun buikspieren sterker maken, heel erg hard aan het werk zijn. Zowel met hun spieren als met hun hoofd om na te gaan of ze de juiste spieren spannen en tegelijkertijd ander spieren kunnen loslaten. En…..dat ziet eruit alsof ze eigenlijk zo goed als niets doen.

Met het bouwen van een huis begint u met het fundament. Hierop bouwt u uw huis om van daaruit af te sluiten met het dak. Zo werkt dat ook met Pilates. Begin met het herkennen van uw basisspieren, bouw van daaruit aan het versterken van deze spieren om dan te gaan naar uw “dak”, volledige controle van uw lichaam, spieren en een pijnloos, soepel bewegend lichaam.

Zoals met zoveel dingen. Ziet het er simpel uit, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je er heel hard aan hebt gewerkt waardoor het er simpel uit ziet. Pilates is niet voor mietjes, het vraagt je volle aandacht en geeft je zoveel meer terug.

Ik wens u een fijne ochtendgymnastiek.

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *