Pilates is niet voor mietjes, deel 2

rolling like a ballJe hebt het vast wel eens gehad of tenminste gezien dat een deur niet goed hing. Denk bijvoorbeeld aan een deur van een koelkast. Je hoort hem kraken of ergens tegenaan krassen. Dit levert slijtage op en een deur die steeds minder goed gaat sluiten. Je zult iets moeten doen, repareren als het nog kan of vervangen.

Zo schijnt het te zijn dat we allemaal beenlengteverschil hebben. Het kan ook zomaar zo zijn dat je benen wel even lang zijn maar dat je bekken niet recht staat of dat het vanuit je rug komt. En als het daar al niet recht staat dan kan het natuurlijk lijken alsof je benen niet even lang zijn. Dit kan allerlei problemen opleveren vanaf je enkels, knieën, heupen tot in je rug of zelfs in je nek.

Zo is mijn bovenlichaam wat naar mijn vioolhouding gaan staan. Dit leverde me in eerste instantie nek- en schouderklachten op. Tja, zolang ik die viool moet bespelen blijf ik mijn klachten in stand houden. Maar nu is er een situatie aangebroken dat ik mijn viool voor langere tijd in zijn koffer kan laten liggen en eindelijk aan mijn lichaam kan gaan werken en de diepere dingen kan aanpakken.

Om je een idee te geven. Mijn rechterrugspier is veel sterker ontwikkeld dan de linkerkant. Hierdoor is mijn linkerflank slapper dan de rechterflank. Dat vertaalt zich dan weer naar mijn schouders, de ene is opgetrokken en de andere hangt naar voren. Ik heb niet eens de luxe van hetzelfde probleem aan mijn beide schouders!  Je kunt eigenlijk wel stellen dat ik bepaald niet recht meer ben. Denk nog even aan die koelkastdeur, repareren of vervangen. Ik ga dus voor reparatie.

Dat maakt dat als ik een Pilatesoefening doe ik heel goed moet nagaan welke spier ik belast en sterker moet laten werken en welke spier dit juist gewend is voor me te doen en dus minder moet aanspannen. Een precies klusje.

Een leuke oefening waarbij ik die dingen merk is “rolling like a ball”. Knieën optrekken, hoofd en schouders laten hangen, buik intrekken, billen sluiten en rollen maar zonder je voeten elke keer op de grond te zetten. Niets aan de hand zou je zeggen. Klopt ook, tenminste als je spieren evenwijdig ontwikkeld zijn.

Ik zal flink moeten bijsturen omdat ik anders compleet schuin ga rollen. Zo zijn er nog wel wat zwaardere oefeningen te noemen waarbij ik goed zal moeten bijsturen. Oefeningen waarbij ik mijn volle bewustzijn nodig heb om ze goed uit te voeren en daarmee, want daar gaat het natuurlijk om, mijn lichaam weer help om recht te worden.

Nee, Pilates is niet voor mietjes ook al mag het er zo misschien wel af en toe uitzien. Geloof me, de oefeningen zorgen ervoor dat je keihard aan het werk bent maar dan zonder te buffelen.

Ik groet u en ga m’n “koelkast deur” recht hangen.

Heb je het zelf wel eens gemerkt dat je moest bijsturen in een oefening? Laat het hieronder weten.

Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Reacties zijn uitgeschakeld.