Zwangerschap en je platte buik

zwangere buikZwangerschap en een platte buik gaan niet samen. Tijdens je zwangerschap is het gelukkig daar ook niet om te doen en dat maakt het gemakkelijker om te accepteren dat je je platte buik in ieder geval 9 maanden niet zult zien.

Een zwangerschap kan pure vreugde en plezier zijn. Helaas kan het ook heel anders lopen.

Een van de mooiste dingen van een zwangerschap vind ik altijd dat er direct dingen al veranderen in je lichaam. Dit gebeurt al voordat je zelf weet dat je zwanger bent. Zo begint er zich vanaf de tweede week van je zwangerschap een hormoon te vormen wat ervoor zorgt dat je lichaam straks zo soepel is dat de geboorte kan plaatsvinden.

Helaas ervaart niet elke vrouw haar zwangerschap als één groot plezier. Het bekken kan hierbij een grote stoorzender zijn, de zogenaamde bekkeninstabiliteit. Als je hierover gaat lezen dan lijkt het wel alsof elke vrouw hier last van krijgt tijdens de zwangerschap en dat is gelukkig nu ook weer niet het geval.

Dat hormoon waar ik het zojuist overhad zorgt ervoor dat al je banden soepel worden. Dit soort banden, verbindingen zitten ook bij je bekken. Bij een niet zwanger lichaam hebben deze banden de soepelheid van een stuk katoen. Zeg maar, minimaal rekbaar. Bij een zwangerschap verandert dit ineens naar een slap elastiekje. Tel hier dan ook nog het gewicht van je groeiende kindje bij op en je kunt op je klompen aanvoelen dat je bekken behoorlijk wat te verduren heeft.

Gelukkig is hier best behoorlijk wat aan te doen. Zo zijn er veel oefeningen die de omliggende spieren versterken die je bekken op zijn plek houden. Bovendien zorgt het trainen van deze spieren ervoor dat je rugklachten voor bent. Een zwaarder wordende buik kun je behoorlijk voelen in je rug als je je buikspieren niet gebruikt. Dit geldt natuurlijk ook voor een buik die niet door zwangerschap wordt veroorzaakt. Gewicht is gewicht.

Tevens moet de rechte buikspier (je sixpack) gaan wijken naar de zijkant van de zwangere buik om hem de ruimte te geven. Deze spier ga je dus ook niet trainen tijdens je zwangerschap. Je zou wel gek zijn! Ook na je zwangerschap moet je deze spier niet als een gek gaan trainen. Dat kan je zomaar het tegenovergestelde effect opleveren, een blijvend openstaande rechte buikspier in plaats van een platte buik.

Gelukkig heb je je schuine en dwarse buikspier ook nog. Deze trainen is heel erg zinvol. Dat levert je niet alleen een goede houding en stabilisatie van je bekken op maar ook een snel herstel na je zwangerschap. De terugkomst van je taille! Want hoe blij we ook kunnen zijn met de gezinsuitbreiding, die platte buik willen we zo snel mogelijk terug na  9 maanden uitdijen.

Zwangerschapspilates is hierbij de oplossing. Je traint de juiste spieren, je blijft aan je houding werken en het verlengen van spieren. Je zwangerschap is nou niet de periode om eens flink je conditie op te vijzelen maar je legt met zwangerschapspilates wel al een basis om na je zwangerschap sneller herstelt weer te kunnen beginnen. Wacht sowieso 6 weken na de bevalling om weer met trainen te beginnen, hoe graag je ook zou willen.

Nog nooit aan Pilates gedaan? Geen enkel probleem, je kunt gewoon beginnen.

Hoe is jouw zwangerschap verlopen en wat heb je tijdens je zwangerschap aan beweging gedaan? Laat het me weten door te reageren hieronder.

Tagged , , .Voeg toe aan je favorieten: permalink.

Reacties zijn uitgeschakeld.